Hoppa till huvudinnehåll
Leverans

Skicka till annan/alternativ adress med Klarna

Du kan skicka till annan/alternativ adress med Klarna som privatperson och företag. Leveransadress fältet kommer upp när du angivet dina egna uppgifter och gått vidare (se skärmbild nedan).  Om du väljer en annan leveransadress så skickar vi en följesedel utan någon prisinformation och med ditt namn som avsändare. Detta gäller även för adresslappen på utsidan av paketet som skickas via Postnord (varubrev/postpaket). Crimsons företagsnamn och logotyp kan förekomma på följesedel/förpackning. Obs! Vid Budbee hemleverans, Best bud eller Postnord företagspaket måste Crimson vara försändelsens avsändare på adresslappen för att uppfylla speditörens leveransvillkor.

Tjänster och Digital bild

Hur ska jag spara mina filer för print?

Vi tar emot filformaten tiff och jpeg i RGB. Det är viktigt att filerna har sparats på ett korrekt sätt om du har bearbetat dem i Photoshop. Kontrollera att bilden har en RGB-profil och är i 8-bitar innan du sparar filen. Standard för print är att jpeg-filen sparas i maximal kvalité med Baseline (standard). Tiff-filer sparas med alla lager ihopslagna (Bakgrund) utan bildkomprimering (Ingen) och Varvad (RGBRGB) pixelordning.

Spara som jpeg:

Spara jpeg i Photoshop

Spara som tiff:

Spara tiff i Photoshop

Läs vår guide om hur du sparar din bilder i Photoshop!

Permalänk

Vad är moaré och hur kan det göra min bild randig?

Moaré uppstår när prickar med regelbundet avstånd överlappar i två eller fler mönster. Det är exempelvis ett raster i en tryckt bild eller en bruseffekt från ett bildbehandlingsprogram. Om en bildfil har ett sådant mönster och skalas upp eller ner så kan mönstret trycka ihop eller dras ut och på så sätt bilda ett nytt randigt raster. Bildfilen nedan är sparad 400 dpi med bruseffekt i Photoshop och sedan exponerats i 200 dpi (standard för fotopapper). Ett nytt randigt mönster har uppstått i och med att bilden skalats ned.

Det är därför viktigt att ställa bilder med liknande effekt i den storlek/dpi som du önskar framkalla/printa. I vår tjänst Poster exponeras alla bilder i 200 dpi, via vår proffstjänst Prefix har du dock möjlighet att välja 400 dpi. Exponering i 400 dpi kan vara bra om bilden innehåller många små detaljer, tunna streck eller text.

 


Bild med brus gjort i Photoshop (400 dpi).


Bild exponerad i 200 dpi. Bruset har bildat ränder pga skalning. 

Permalänk

Bläckstråle eller fotografiskt?

Ibland är det svårt att veta vilka print-tekniker man ska välja när man ska ta ut sina bilder. De två mest använda teknikerna är fotografisk framkallning och utskrift med bläckstråleskrivare. Vad teknikerna och respektive materialen har för påverkan på slutresultatet kan ibland vara svårt att få en klar bild av. I det här inlägget reder vi ut skillnader och styrkor hos det två teknikerna och dess material. Läs mer här!

Permalänk

Varför är huvudena kapade på bilderna?

Om din digitala bild inte har samma proportioner som den valda pappersstorleken så fyller bilden ut hela papperet. Det innebär att bilden blir beskuren utifrån pappersstorleken. Du kan själv beskära dina bilder om du klickar på “Beskär” i förhandsvisningen i tjänsterna Express och Poster.

Du kan även välja alternativet “Passa in motivet på pappret”. Då lägger sig bilden inom pappersstorleken och beskärs inte. Om bildens proportioner skiljer sig från papperets storlek får bilden vita kanter på höjden eller bredden (se förhandsgranskningen av bilden).

Permalänk

Vilken upplösning ska min bild ha?

Vi rekommenderar generellt en upplösning på mellan 200-400 DPI. Det är tyvärr inte möjligt att ge ett svar som gäller alla bilder. Det beror på innehållet i bilden, detaljrikedomen och hur stor bild du vill göra. I vår proffstjänst Prefix Pro kan du se din bilds storlek i mm, upplösning och färgprofil – utan att använda ett bildbehandlingsprogram. Du kan även förändra storleken och på så sätt påverka upplösningen.

Här hittar du mer information om hur man kan tänka kring bildupplösning.

Permalänk

Varför har ni klippt bort min ram (text)?

Detta kallas på fackspråk för ”bleed” eller ”skärsmån”.

I en perfekt värld skulle vi vilja ha möjlighet att beskära din bild på tusendels millimetern när, men dessvärre så finns det ingen framkallningsmaskin, ingen tryckpress eller skärmaskin som klarar det.

Alla måste vi leva med en skärsmån. Det innebär att alla maskiner har en tolerans på ca. 1-3mm, vilket gör att ena sidan kan skäras i kanten av bilden, medan den andra sidan kan beskäras med 3mm. Detta gäller för alla bilder som printas, såsom fotokopior, tryckta kort eller annonser i tidningen.

Önskar du en ram runt bilden så bör du alltså lägga till 6-7mm runt om för att den ska bli snygg.

Tänk även på att våra konsument tjänster (Express och Poster) produceras på konsumentprintrar som är avsedda för konsumentbilder och de har inte samma precision i skärsmån och riktning som vår proffs tjänst Prefix. Prefix tjänsten har betydligt högre precision, även om det också här kan diffa någon millimeter i kanterna.

Har du texter med på bilden, lämna då marginaler och placera aldrig texter eller viktiga objekt närmare kanten än 6-7 millimeter!

Önskar du bilden obeskuren på pappret, då kan du beställa en vit ram och välja“Passa in motivet på pappret”.

Permalänk

Varför ser inte bilderna ut som på min skärm?

Vi hanterar tusentals bilder varje dag och har inte möjligheten att göra en individuell bedömning av varje bildfil och utskrift. Upplevelsen av bild är subjektiv och det åligger beställaren att tillskansa sig kunskap om digital bildhantering, bildproduktion och ansvara för bildfilens inställningar. Du kan läsa mer om digital bild och färghantering i vår kunskapsbank.

Du har möjligheten att göra en gratis testbild för din skärm och korrigera din digitala bild efter utskriften. Läs mer om hur du beställer en testbild via Express/Poster och Prefix.

Vi följer den internationella ICC-standarden för profiler i hanteringen av våra utskrifter. Det innebär att våra 20 olika printrar har sina egna utskriftsprofiler för de olika material och ytor som respektive maskin skriver eller exponerar på.

För att nå det absolut bästa resultatet bör du uppfylla följande kriterier:

Tillgång till en kalibreringsbar skärm
Tillgång till ett kalibreringsverktyg som kan göra en korrekt skärmprofil
Du måste ha kunskap skärmkalibrering
Du måste betrakta och bedöma din bild i ett bildhanteringsprogram som kan hantera färger och profiler
Du måste ”soft-proofa” med hjälp av vår softproof-profil för att se vilka begränsningar materialet har i omfång och färgåtergivning
Du måste ha sparat din bild med din arbets-profil inbäddad i bildfilen
Du måste betrakta och bedöma din utskrift i dagsljus eller en lampa som har ett ljus som motsvarar dagsljusets karaktär
Du måste välja bort autokorrigeringen när du beställer din bild, annars kan resultatet bli ett annat än vad du förväntat dig

Uppfyller du dessa kriterier så kommer dina bilder att bli mycket nära det du ser på din skärm. Oavsett om du skriver ut en fotokopia på Crimson, gör en trycksak i Australien eller en bläckstråle-utskrift i Canada, då vi alla använder samma ICC-standard.

Permalänk

Kan jag komma tillbaka till mina uppladdade bilder?

Om det är så att datorn går ner, strömmen går eller internet plötsligt slutar funka innan du hunnit beställa dina bilder, eller du kanske vill ta en paus och fortsätta dagen efter, då kan du på ett enkelt sätt komma tillbaka till din session igen.

Gör så här via Express, Poster, Galleri och Direktprint:

Gå in på enheten samt webbläsaren som du jobbat med. Kolla i högst upp i högra hörnet så ser du en mapp-ikon. Om sessionen är sparad i med hjälp av cookies ser du en grön cirkel med en siffra i. Klicka på ikonen och välj sessionen som du vill jobba med. Samma procedur gäller för produkter som är lagda i varukorgen (se kundvagns-ikonen med röd cirkel) . Har du varit inloggad och sparat produkter som utkast eller i varukorgen behöver du logga in via ”mina sidor” eller ”varukorgen” för att sessioner/produkter ska visas.

Permalänk

Tar ni emot RAW- eller PSD-filer?

RAW och PSD är fil-format som vi inte tar emot. De måste först sparas om till förslagsvis jpeg i kvalité 10 eller högre.

Om du inte bearbetar din RAW-bildfil i t.ex. camera-RAW så bör du kanske ställa in din kamera så att den sparar direkt i jpeg.

Läs mer

Permalänk

Vad är skillnaden: Prefix vs Poster/Express?

I Express och Poster beställer du bilder i fasta format. I vår proffstjänst Prefix beställer du bilder och bildmonteringar i helt fria format utifrån dina specifikationer.

  • Prefix ger dig möjlighet att helt skapa dina egna format. Programmet läser av bildens storlek i bredd och höjd och ger det som förval, men kan lätt ändras med ”Anpassat format”.
  • Prefix har många olika papper att välja på, inte bara fotografiska.
  • Prefix ger dig möjlighet till många monterings-alternativ och även olika alternativ för laminering.
  • Prefix saknar filter och gör ingenting med din bild och du måste själv skärpa bilden för att kompensera för den förlust som sker vid exponeringen.
  • Prefix ger dig den professionella möjligheten att linjärt exponera ut din bild om du har egen profil och den inte har någon profil inbäddad.
  • Prefix har högre prioritet och exponeras alltid ut först.
  • Prefix görs alltid på meterbrett papper som i efterhand skärs ned till den beställda storleken.
  • Prefix har alltid större manuell hantering, där vi kontaktar dig som kund om något skulle kännas fel.
  • Prefix exponerar din bild i 400 dpi om ditt original har högre än 230 dpi.
  • Poster/Express har precis samma bildkvalité, men begränsas till fotografiskt material i fasta format utan möjlighet till efterbehandling. I format upp till 30×45 exponeras Poster-bilderna på vanliga konsument-printrar i 300 dpi och har inte samma precision i formatet och positionen av bilden på pappret, större format exponeras alltid i 200 dpi. På alla bilder läggs en subtil skärpa för att kompensera för den förlust som sker vid exponeringen. Poster/Express-bilden har inte samma precision i storlekarna utan kan diffa på någon eller några millimeter.
Permalänk

Varför har min Fine Art-utskrift vita kanter?

När man beskär Fine Art-utskrifter längs med bläckets/pigmentets yta kan papperets fibrer resa sig och kanten upplevs upprullad. Därför levererar vi alla Fine Art-utskrifter med 1 cm vit kant runt om bildytans slutformat. Vill du rama in din bild kan du behöva skära utskriften längs med bildytan. Då ramens fals täcker utskriftens kanter är det inget som kommer synas när bilden väl är inramad.

Permalänk

Leverans

Kan ni samfrakta från olika tjänster?

Ja! Vi har samfrakt för tjänsterna: Express (fotokopior), Poster (fotoposters), Galleri (canvastavlor/inramningar) Prefix Pro (mått anpassade bilder/monteringar) och Direktprint (tryck på skivmaterial). 

Tjänster/produkter som vi för tillfället inte sampackar: Fotokort och tryckprodukter inom vårt designverktyg Fontbook sampackas om det är möjligt. Dock samfraktas inte produkter från Frontbook med beställningar från övriga tjänster.

Vi samfraktar endast produkter som är gjorda i samma beställning. Vi har ett helautomatiserat system för att kunna hantera hundratals ordrar och tusentals bilder varje dag. Det innebär att det är mycket svårt att söka upp enskilda beställningar för att skicka dem som en försändelse.

Permalänk

Alternativ adress, hur funkar det?

Du kan välja att skicka din order till en alternativ adress. Då skickar vi med en följesedel utan någon prisinformation och med ditt namn som avsändare. Detta gäller även för adresslappen på utsidan av paketet som skickas via Postnord (varubrev/postpaket). Crimsons företagsnamn och logotyp kan förekomma på följesedel/förpackning. Obs! Vid Budbee hemleverans, Best bud eller Postnord företagspaket måste Crimson vara försändelsens avsändare på adresslappen för att uppfylla speditörens leveransvillkor.

Har du valt faktura så kommer den självklart till dig.

Permalänk

Min order har inte kommit fram med posten, vad gör jag?

Posten levererar nästa alla försändelser som skickas från oss. Hela 95 % av alla försändelser kommer fram till mottagaren dagen efter färsändelsen skickats. De resterande 5 procenten tar ytterligare 1 eller flera dagar beroende på förseningar hos Posten. Några få promille tar ännu längre tid eller kommer dessvärre aldrig fram.

Vi tar fullt ansvar för beställningar som av någon anledning kommit bort, dock reserverar vi oss för förseningar hos Posten. Om du inte fått ditt paket, avvaktar vi under 5 arbetsdagar och därefter söker vi försändelsen hos Posten. Om du inte fått din försändelse inom 10 arbetsdagar gör vi om hela beställningen.

Permalänk

Var finns era ombud i Stockholm?

Du har möjligheten att kostnadsfritt hämta dina bilder hos Crimson i Hägersten, Stockholm. Beställningar kan även levereras till våra egna utlämningsombud Kameradoktorn (Östermalm, Stockholm) och Gunnar Olsson Foto (Södermalm, Stockholm) mot en liten serviceavgift á 20 kr.

Permalänk

Fotoböcker och insamling av pliktexemplar

Om din fotobok tryckas i större upplaga och spridas till allmänheten är vi skyldiga att skicka in pliktexemplar till Kungliga biblioteket (KB) i Stockholm. Pliktexemplar bekostas av beställaren och skickas in av Crimson. Kontakta vår kundtjänst för mer information om vad som gäller för din beställning.

Permalänk

Levererar ni bilder utomlands?

För tillfället har vi ingen lösning för att ta emot och skicka online-beställningar utanför Sverige. Vi jobbar på att hitta en lösning som är enkel, förutsägbar och prisvärd. Vid större manuella beställningar kan vi hitta unika lösningar bara för dig. För en dialog med din kundansvarig om vad som är möjligt med din specifika beställning. Kontakta vår kundtjänst om du har frågor eller funderingar!

Permalänk

Skicka till annan/alternativ adress med Klarna

Du kan skicka till annan/alternativ adress med Klarna som privatperson och företag. Leveransadress fältet kommer upp när du angivet dina egna uppgifter och gått vidare (se skärmbild nedan).  Om du väljer en annan leveransadress så skickar vi en följesedel utan någon prisinformation och med ditt namn som avsändare. Detta gäller även för adresslappen på utsidan av paketet som skickas via Postnord (varubrev/postpaket). Crimsons företagsnamn och logotyp kan förekomma på följesedel/förpackning. Obs! Vid Budbee hemleverans, Best bud eller Postnord företagspaket måste Crimson vara försändelsens avsändare på adresslappen för att uppfylla speditörens leveransvillkor.

Permalänk

Beställningar

Kan jag ändra, avbeställa eller lägga till bilder i min order?

Våra system är helt automatiserade och dina bilder skickas direkt till maskinen när du beställt. Du kan därför inte ändra, avbeställa eller lägga till bilder i din order. Vill du beställa fler bilder behöver du lägga en ny order med fraktkostnad. Observera att framkallade bilder är unika produkter som enbart är tillverkad till dig efter dina specifikationer och kan inte reklameras eller säljas vidare till någon annan.

Permalänk

Hur löser man in ett presentkort eller värdekod?

För att ta del av ditt presentkort eller värdekod behöver du gå igenom följande steg:

1. Logga in eller skapa ett Crimson-konto här –>
2. Gå till fliken ”Kontouppgifter” inne i ”Mina sidor”
3. Skriv in din personliga kod under fältet ”Lös in värdekod”
4. När koden blir godkänd läggs beloppet på ditt konto. Du kan se beloppet under fliken kontouppgifter ”Ditt saldo”
5. Saldot är kopplad till det konto som du använt eller registrerat i samband med användningen av värdekoden

Du kan använda din kredit i alla Crimsons webbtjänster förutom i frontBook (designtjänst för fotoböcker och trycksaker). Krediten ligger på ditt Crimson-konto och dras av automatiskt vid beställning. Du kan använda din kredit i flera olika beställningar om ordersumman inte överstiger kreditens belopp. OBS: Registrera din värdekod innan beställning. Crimson har ingen möjlighet att tillämpa din värdekod efter orderprocessen.

Permalänk

När kommer fakturan?

Klarna faktura

När din order är klar bokas den av och skickas. I samband med att vi bokar av din order skickar Klaran din faktura via mail. Hittar du inte din faktura i mailen? Logga in på Klarnas hemsida eller app för att hitta din faktura.

Crimson faktura

Vi fakturerar löpande med en förfallotid på 15 dagar från faktureringstillfället. Vid val av Crimson-faktura tillkommer en expeditionsavgift på 10 kr per beställning.

Vi samlingsfakturerar. Det innebär att flera ordrar kan hamna på samma faktura. Anledningen till att vi samlingsfakturerar är att vi har många kunder som beställer bilder varje dag och de vill inte ha en mängd fakturor i sin bokföring.

Permalänk

Varför är det en startkostnad på trycksaker?

Innan din beställning går till tryck krävs det mycket förarbete, det är rippning, intag, provtryck och sedan efterarbete med bl.a. tillskärning av trycket. Därefter blir dock varje tryck betydligt billigare än motsvarande fotografisk bild.

Permalänk

Många kopior – Ska jag provtrycka?

Ja, absolut!

Det gäller både fotokopior och trycksaker. Det kan vara mycket som inte blir så som du tänkt dig, inte bara färg och ljus utan även texter och marginaler.

Så ska du göra många kopior – gör först en provbild eller provtryck!

Permalänk

Fakturaadress – hur gör jag?

Informationen (adress & mail) på ditt Crimson-konto är också din fakturaadress. När du skapat ditt konto eller använt vår snabbkassa är du en registrerad kund hos oss.

Om din faktureringsadress inte överensstämmer med leveransadressen kan du välja att skicka dina bildprodukter till alternativadress i alla våra tjänster.

Permalänk
Solidaritet med Ukraina

I solidaritet med folket i Ukraina och krigets offer.
Stöd Svenska Journalistförbundets insamlingsfond för journalister och mediearbetare i Ukraina. Till SJF insamlingsfond