Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du detta.

Leverans

Alternativ adress, hur funkar det?

Om du fyller i fälten för alternativ adress så skickas bilderna med en helt neutral följesedel, utan prisuppgifter och där du står som avsändare. 

Har du valt faktura så kommer den självklart till dig.

Tjänster och Digital bild

Vilken upplösning ska min bild ha?

Det är omöjligt att ge ett generellt svar. Mest beror det på innehållet i bilden, detaljrikedomen och hur stor den ska bli. 

Läs mer

Permalänk

Varför är huvudena kapade på bilderna?

Om din digitala bild inte har samma proportioner som den pappersstorlek du valt så har du två alternativ. Du kan antingen fylla ut hela pappret (fill out) och därmed beskära bilden något, eller få in hela bilden på pappret utan beskärning (fit in), som då ger två vita kanter på bilden.

Läs mer

Permalänk

Varför har ni klippt bort min ram (text)?

Detta kallas på fackspråk för "bleed" eller "skärsmån".

I en perfekt värld skulle vi vilja ha möjlighet att beskära din bild på tusendels millimetern när, men dessvärre så finns det ingen framkallningsmaskin, ingen tryckpress eller skärmaskin som klarar det.

Alla måste vi leva med en skärsmån. Det innebär att alla maskiner har en tolerans om ca 1 till 3 millimeter, vilket gör att den ena sida kan skäras i kanten av bilden medan den andra beskärs 3 millimeter in. Det gäller för alla bilder som skrivs ut utfallande, som fotokopior, tryckta kort eller annonser i en tidning.

Önskar du en ram runt bilden, då bör du alltså göra den minst 6-7 mm bred för att den ska bli snygg. Tänk även på att våra konsument-tjänster (Express och Poster) görs på konsumentprintrar, som är avsedda för konsumentbilder och har större toleranser både i skärsmån och riktning än våra proffs-skrivare (Prefix) som har betydligt högre precision, även om det också där kan diffa på någon millimeter.

Har du texter med på bilden, lämna då marginaler och placera aldrig texter eller viktiga objekt närmare kanten än 6-7 millimeter!

Önskar du hela bilden obeskuren på pappret, då kan du beställa en vit ram med 3/3% och välja "Fit in - passa in på pappret". Då kommer varje pixel av din bild med

Permalänk

Varför ser inte bilderna ut som på min skärm?

Vi hanterar tusentals bilder varje dag och har inte möjligheten att göra en individuell bedömning av varje bildfil och utskrift. Upplevelsen av bild är subjektiv och det åligger beställaren att tillskansa sig kunskap om digital bildhantering, bildproduktion och ansvara för bildfilens inställningar. Du kan läsa mer om digital bild och färghantering i vår kunskapsbank.
 
Du har möjligheten att göra en gratis testbild för din skärm och korrigera din digitala bild efter utskriften. Läs mer om hur du beställer en testbild via Express/Poster och Prefix.
 
Vi följer den internationella ICC-standarden för profiler i hanteringen av våra utskrifter. Det innebär att våra 20 olika printrar har sina egna utskriftsprofiler för de olika material och ytor som respektive maskin skriver eller exponerar på.
 
För att nå det absolut bästa resultatet bör du uppfylla följande kriterier:
 
  • Tillgång till en kalibreringsbar skärm 
  • Tillgång till ett kalibreringsverktyg som kan göra en korrekt skärmprofil
  • Du måste ha kunskap skärmkalibrering
  • Du måste betrakta och bedöma din bild i ett bildhanteringsprogram som kan hantera färger och profiler
  • Du måste "soft-proofa" med hjälp av vår softproof-profil för att se vilka begränsningar materialet har i omfång och färgåtergivning 
  • Du måste ha sparat din bild med din arbets-profil inbäddad i bildfilen 
  • Du måste betrakta och bedöma din utskrift i dagsljus eller en lampa som har ett ljus som motsvarar dagsljusets karaktär 
  • Du måste välja bort autokorrigeringen när du beställer din bild, annars kan resultatet bli ett annat än vad du förväntat dig 
 
Uppfyller du dessa kriterier så kommer dina bilder att bli mycket nära det du ser på din skärm. Oavsett om du skriver ut en fotokopia på Crimson, gör en trycksak i Australien eller en bläckstråle-utskrift i Canada, då vi alla använder samma ICC-standard.
Permalänk

Kan jag komma tillbaka till mina uppladdade bilder?

Om det är så att datorn går ner, strömmen går eller Internet plötsligt slutar funka innan du hunnit beställa dina bilder, eller du kanske vill ta en paus och fortsätta dagen efter, då kan du på ett enkelt sätt komma tillbaka till din session igen. (Sessionen finns kvar i 3 dygn)

Gör så här:

Skriv vår adress i adressfönstret t.ex. "www.express.crimson.se/express....". Då kommer webbläsaren att komma ihåg och ge dig förslag på hela din tidigare adress till oss, dvs med ditt unika 14 tecken långa sessionsID efter adressen. Välj denna fulla adress och du kommer in på sidan igen.

Inne på förstasidan, klicka på "välj kopior" i menyraden upptill, så hittar du dina tidigare uppladdade bilder.

Detta gäller alla våra tjänster utom vår Canvastjänst.

Permalänk

Tar ni emot RAW- eller PSD-filer?

RAW och PSD är fil-format som vi inte tar emot. De måste först sparas om till förslagsvis jpeg i kvalité 10 eller högre.

Om du inte bearbetar din RAW-bildfil i t.ex. camera-RAW så bör du kanske ställa in din kamera så att den sparar direkt i jpeg.

Läs mer

Permalänk

Vad är skillnaden: Prefix vs Poster/Express?

  • Prefix ger dig möjlighet att helt skapa dina egna format. Programmet läser av bildens storlek i bredd och höjd och ger det som förval, men kan lätt ändras med "Anpassat format".
  • Prefix har många olika material att välja på, inte bara fotografiska.
  • Prefix ger dig möjlighet till många monterings-alternativ och även olika alternativ för laminering.
  • Prefix ger dig möjligheter att fritt lägga till ramar (sk falsk passepartout) i valfri storlek, bredd och färg.
  • Prefix saknar filter och gör ingenting med din bild och du måste själv skärpa bilden för att kompensera för den förlust som sker vid exponeringen.
  • Prefix ger dig den professionella möjligheten att linjärt exponera ut din bild om du har egen profil och den inte har någon profil inbäddad.
  • Prefix har högre prioritet och exponeras alltid ut först.
  • Prefix görs alltid på meterbrett papper som i efterhand skärs ned till den beställda storleken.
  • Prefix har alltid större manuell hantering, där vi kontaktar dig som kund om något skulle kännas fel.
  • Prefix exponerar din bild i 400 dpi om ditt original har högre än 230 dpi.
  • Poster/Express har precis samma bildkvalité, men begränsas till fotografiskt material i fasta format utan möjlighet till efterbehandling. I format upp till 30x45 exponeras Poster-bilderna på vanliga konsument-printrar i 300 dpi och har inte samma precision i formatet och positionen av bilden på pappret, större format exponeras alltid i 200 dpi. På alla bilder läggs en subtil skärpa för att kompensera för den förlust som sker vid exponeringen. Poster/Express-bilden har inte samma precision i storlekarna utan kan diffa på någon eller några millimeter.
Permalänk

Leverans

Min order har inte kommit fram med posten, vad gör jag?

Posten levererar nästa alla försändelser som skickas från oss. Hela 95 % av alla försändelser kommer fram till mottagaren dagen efter färsändelsen skickats. De resterande 5 procenten tar ytterligare 1 eller flera dagar beroende på förseningar hos Posten. Några få promille tar ännu längre tid eller kommer dessvärre aldrig fram.

Vi tar fullt ansvar för beställningar som av någon anledning kommit bort, dock reserverar vi oss för förseningar hos Posten. Om du inte fått ditt paket, avvaktar vi under 5 arbetsdagar och därefter söker vi försändelsen hos Posten.  Om du inte fått din försändelse inom 10 arbetsdagar gör vi om hela beställningen. 

Permalänk

Kan ni samfrakta från olika tjänster?

En av anledningarna till att vi har skilda tjänster för olika produkter är att de inte går att frakta tillsammans utan att skadas.

Med exempelvis Canvastavlor kan ingenting annat skickas då canvas-duken riskeras att bli intryckt.

Vi har ett automatiserat system som hanterar hundratals ordrar varje dag.  Det krävs stora resurser att söka upp olika beställningar och därför kan heller inte bilder från samma tjänst samfraktas. 

Permalänk

Beställningar

När kommer fakturan?

Vi fakturerar den sista varje månad och har en förfallotid på 15 dagar från faktureringstillfället. Vid val av faktura tillkommer en expeditionsavgift på 10 kr per beställning.
 
Vi samlingsfakturerar. Det innebär att flera ordrar kan hamna på samma faktura. Anledningen till att vi samlingsfakturerar är att vi har många kunder som beställer bilder varje dag och de vill inte ha en mängd fakturor i sin bokföring. 
Permalänk

Många kopior - Ska jag provtrycka?

Ja, absolut!

Det gäller både fotokopior och trycksaker. Det kan vara mycket som inte blir så som du tänkt dig, inte bara färg och ljus utan även texter och marginaler.

Så ska du göra många kopior - gör först en provbild eller provtryck!

Permalänk

Fakturaadress - hur gör jag?

Adressinformationen på ditt frontweb-konto är också din fakturaadress. När du skapat ditt konto är du en registerad kund hos oss.

Om din faktureringsadress inte överensstämmer med leveransadressen kan du välja att skicka dina bildprodukter till alternativadress i alla våra tjänster. 

 

Permalänk

Varför är det en startkostnad på trycksaker?

Innan din beställning går till tryck krävs det mycket förarbete, det är rippning, intag, provtryck och sedan efterarbete med bl.a. tillskärning av trycket. Därefter blir dock varje tryck betydligt billigare än motsvarande fotografisk bild.

 

Permalänk