I somras utlyste vi en fotobokstävling där tre kreativa fotografer fick möjlighet att förverkliga sina idéer med hjälp av vårt nya fotoboksverktyg. Dags att möta en av vinnarna, Simon Malmberg Duse, som med sin idé att i en fotobok fånga ögonblick från adrenalinsporten freestyle mountainbike gjorde oss otroligt nyfikna. Resultatet blev boken ”Gravity, Framed”. Häng med och hör Simons tankar kring boken och vad han vill förmedla.
Simons bok ”Gravity, Framed”. Klassisk bokbindning, hård pärm, A4 liggande (29.7×21 cm). Foto: Simon Malmberg Duse
Vad inspirerade dig till idén bakom fotoboken?
Jag har alltid uppskattat att se bilder i fysisk form mer än på en liten telefonskärm. Tryckta bilder ger en starkare känsla, ofta i större format som lämnar ett kraftigare intryck. Ligger de bara på en hårddisk eller på sociala medier riskerar de att glömmas bort eller försvinna i mängden av annat innehåll.
Vad vill du att man som läsare ska uppleva när man bläddrar i boken?
Jag vill förmedla känslan av kamratskapen mellan atleterna, trots att det är tävling och alla gör sitt yttersta för att nå prispallen. Samtidigt vill jag visa hur riskfylld och teknisk sporten är. Med min bakgrund som åkare har jag en unik förståelse för hur svåra många av tricken är, men också för när de ser som bäst ut och ur vilken vinkel de bör fotograferas. Det finns något poetiskt i att se atleterna sväva i luften – nästan som gymnastik, men flera meter upp och med en cykel som följeslagare.
Foto: Simon Malmberg Duse
Att fotografera något så actionfyllt som freestyle mountainbike måste vara speciellt. Kan du berätta lite om hur och var bilderna tagits?
Det är en blandning av platser runt om i världen – från Jakobsberg i Sverige till avlägsna hörn som Whistler i Kanada och Rotorua i Nya Zeeland. Majoriteten av bilderna är tagna på deltävlingar i världstouren, där stämningen nästan går att ta på. Eftersom det finns så få startplatser i tävlingarna gör varje åkare allt för att behålla sin plats på startlistan. Upplägget påminner en del om Formel 1.
Som fotograf på dessa event gäller något liknande. Det finns ett begränsat antal fotografer som organisationen vitlistar och släpper in år efter år, men samtidigt dyker det ständigt upp nya, hungriga och kreativa fotografer som jagar den perfekta bilden.
Vad är den största tekniska utmaningen när man fångar sport i så högt tempo? Har du några knep för att frysa rörelser eller skapa känsla av fart i bilden?
När jag var yngre trodde jag att jag verkligen behövde den dyraste kamerakroppen och de finaste linserna. Med tiden har jag förstått att det inte spelar särskilt stor roll, allt handlar om att ha rätt verktyg för sin vision. I en sport som naturligt präglas av hög hastighet och komplexa rörelser i luften gäller det att bestämma vilken typ av bild man vill fånga. Eftersom tävlingarna alltid sker på dagtid brukar jag gå banan i förväg för att se hur solen faller och kunna utnyttja det naturliga ljuset på bästa sätt. Vill man förmedla hastighet blir det knepigt att enbart dra ner slutartiden i starkt solljus, så några ND-filter och ett polarisationsfilter är alltid med i väskan. De senaste åren har jag fotograferat med Canons 1D X MkII, där den höga burst-raten gör att jag slipper tänka på timing och kan fokusera fullt ut på komposition. Linserna jag alltid har med mig är 24-70 och 70-200, båda i f2.8-versioner.
Foto: Simon Malmberg Duse
Finns det något ögonblick eller speciell bild i boken betyder extra mycket för dig – och varför?
Oj, finns för många men om jag måste välja en så är det bilden som är tagen på den franska åkaren Paul Couderc genom ett nät. Nätet funkar som avspärrning likt många andra event där, viss personal och åskådare är inte tillåtna att gå innan för. Med just denna bild så var det extremt varmt, för att vara Kanada, så jag satte mig ner för att ta en liten paus. När en av åkarna kom ner så följer jag honom med blicken och tittar igenom detta hål i staketet och kom på idén att använda det för förgrund och ram. Det tog några försök med olika åkare för att få kompositionen jag ville ha och när Couderc kom ner så satt den, i mina ögon, perfekt.
Har du något kommande fotoprojekt på gång som du vill berätta om?
Jag jobbar in-house på klädmärket c’est normal där vi trycker ut många roliga projekt med jämna mellanrum men jag har några projekt utanför c’est normal i början på 2026 som jag är väldigt exalterad över. Allt kommer upp på min Instagram så det är bara att hålla koll där! (Instagram: @malmbergduse)
Upptäck mer av Simons fotografi:
Förverkliga din fotoboksidé
Har du en egen idé till en fotobok som du vill förverkliga? Upptäck Crimsons smidiga verktyg för att skapa fotoböcker – enkelt, flexibelt och med högsta kvalitet. Vi tillverkar alla våra fotoböcker i vårt egna tryckeri i Fruängen, Stockholm., genom gediget hantverk, högsta kvalitet och noggrant utvalda material för att ge skarpa färger, djupa kontraster och en lång hållbarhet. Alla våra fotoböcker och trycksaker produceras med en digital tryckpress. Den digitala trycktekniken gör det möjligt att producera mindre upplagor med samma kvalitet som med en analog tryckteknik.