Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du detta.

Support

Vi finns här för dig!

Vanliga Frågor

Guider

Kunskapsbank

Produktionstider

Varför ser inte bilderna ut som på min skärm?

Vi hanterar tusentals bilder varje dag och har inte möjligheten att göra en individuell bedömning av varje bildfil och utskrift. Upplevelsen av bild är subjektiv och det åligger beställaren att tillskansa sig kunskap om digital bildhantering, bildproduktion och ansvara för bildfilens inställningar. Du kan läsa mer om digital bild och färghantering i vår kunskapsbank.
 
Du har möjligheten att göra en gratis testbild för din skärm och korrigera din digitala bild efter utskriften. Läs mer om hur du beställer en testbild via Express/Poster och Prefix.
 
Vi följer den internationella ICC-standarden för profiler i hanteringen av våra utskrifter. Det innebär att våra 20 olika printrar har sina egna utskriftsprofiler för de olika material och ytor som respektive maskin skriver eller exponerar på.
 
För att nå det absolut bästa resultatet bör du uppfylla följande kriterier:
 
  • Tillgång till en kalibreringsbar skärm 
  • Tillgång till ett kalibreringsverktyg som kan göra en korrekt skärmprofil
  • Du måste ha kunskap skärmkalibrering
  • Du måste betrakta och bedöma din bild i ett bildhanteringsprogram som kan hantera färger och profiler
  • Du måste "soft-proofa" med hjälp av vår softproof-profil för att se vilka begränsningar materialet har i omfång och färgåtergivning 
  • Du måste ha sparat din bild med din arbets-profil inbäddad i bildfilen 
  • Du måste betrakta och bedöma din utskrift i dagsljus eller en lampa som har ett ljus som motsvarar dagsljusets karaktär 
  • Du måste välja bort autokorrigeringen när du beställer din bild, annars kan resultatet bli ett annat än vad du förväntat dig 
 
Uppfyller du dessa kriterier så kommer dina bilder att bli mycket nära det du ser på din skärm. Oavsett om du skriver ut en fotokopia på Crimson, gör en trycksak i Australien eller en bläckstråle-utskrift i Canada, då vi alla använder samma ICC-standard.
Permalänk

Vilken upplösning ska min bild ha?

Det är omöjligt att ge ett generellt svar. Mest beror det på innehållet i bilden, detaljrikedomen och hur stor den ska bli. 

Läs mer

Permalänk

Varför är huvudena kapade på bilderna?

Om din digitala bild inte har samma proportioner som den pappersstorlek du valt så har du två alternativ. Du kan antingen fylla ut hela pappret (fill out) och därmed beskära bilden något, eller få in hela bilden på pappret utan beskärning (fit in), som då ger två vita kanter på bilden.

Läs mer

Permalänk

Varför har ni klippt bort min ram (text)?

Detta kallas på fackspråk för "bleed" eller "skärsmån".

I en perfekt värld skulle vi vilja ha möjlighet att beskära din bild på tusendels millimetern när, men dessvärre så finns det ingen framkallningsmaskin, ingen tryckpress eller skärmaskin som klarar det.

Alla måste vi leva med en skärsmån. Det innebär att alla maskiner har en tolerans om ca 1 till 3 millimeter, vilket gör att den ena sida kan skäras i kanten av bilden medan den andra beskärs 3 millimeter in. Det gäller för alla bilder som skrivs ut utfallande, som fotokopior, tryckta kort eller annonser i en tidning.

Önskar du en ram runt bilden, då bör du alltså göra den minst 6-7 mm bred för att den ska bli snygg. Tänk även på att våra konsument-tjänster (Express och Poster) görs på konsumentprintrar, som är avsedda för konsumentbilder och har större toleranser både i skärsmån och riktning än våra proffs-skrivare (Prefix) som har betydligt högre precision, även om det också där kan diffa på någon millimeter.

Har du texter med på bilden, lämna då marginaler och placera aldrig texter eller viktiga objekt närmare kanten än 6-7 millimeter!

Önskar du hela bilden obeskuren på pappret, då kan du beställa en vit ram med 3/3% och välja "Fit in - passa in på pappret". Då kommer varje pixel av din bild med

Permalänk

Kan ni samfrakta från olika tjänster?

En av anledningarna till att vi har skilda tjänster för olika produkter är att de inte går att frakta tillsammans utan att skadas.

Med exempelvis Canvastavlor kan ingenting annat skickas då canvas-duken riskeras att bli intryckt.

Vi har ett automatiserat system som hanterar hundratals ordrar varje dag.  Det krävs stora resurser att söka upp olika beställningar och därför kan heller inte bilder från samma tjänst samfraktas. 

Permalänk

Fler vanliga frågor